Twoje frazy kluczowe w Searche Console, czyli w narzędziach dla webmasterów

Jakie frazy kluczowe używane są przez intenautów, by wejść na moją stronę www? Na jakiej pozycji jest moja strona www w Google? To pytania, które zadaje sobie każdy właściciel strony internetowej. Mimo, że Google już kilka lat temu zabrało nam dokładny wgląd w słowa kluczowe używane przez internautów, to jest światełko w tunelu – raport Analityka Wyszukiwania w Narzędziach dla Webmasterów.

Znajdziesz go w menu Ruch związany z wyszukiwaniem, kiedyś znany był pod nazwą ?Wyszukiwane hasła?. Jednak nowa wersja została gruntownie odświeżona, by jeszcze dawać lepsze dane.

A propos zmian – musisz wiedzeć także, że Narzędzia dla Webmastera, czyli Google Webmaster Tools, też mają nową nazwę – Search Console.

Korzyści z raportu Analityka wyszukiwania

  • Widzisz, na jakiej pozycji jest Twoja witryna w organicznych wynikach wyszukiwania w Google
  • Widzisz, jak Google widzi zasób słów na Twojej stronie internetowej. Jeśli jakieś frazy kluczowej nie wystepują w tym rapocie, to znaczy, że albo nie ma ich na twojej stronie www albo Google nie „widzi” ich jako kluczowych dla Twojej strony.
  • Widzisz liczbę wyświetleń linków do Twojej witryny (wyświetleń w organicznych wynikach wyszukiwania), liczbę kliknięć w link, który prowadzi do Twojej strony www i CTR.

Choć nowy raport Analityka wyszukiwania jest jeszcze w fazie beta, daje Ci odpowiedzi na pytania o źródła ruchu na Twojej witrynie. Na podstawie wyników raportu możesz lepiej zrozumieć zachowanie i sposoby wyszukiwania słów i fraz kluczowych przez internautów, dzięki czemu możesz dostosować zawartość stron do konkretnych zapytań.

Zakres dat branych przez narzędzie do analizy to maksymalnie 90 dni.

Jakie jeszcze dane znajdziesz w raporcie Analityka wyszukiwania?

Dane możesz analizować, np. pod kątem kliknięć, od strony:

  • zapytań, czyli słów kluczowych wpisywanych przez internautów oraz liczby kliknięć w te słowa kluczowe

Zapytanie_Analityka wyszukiwania

  • stron, czyli podstron Twojego serwisu oraz liczby kliknięć w te słowa strony

Strony_Analityka wyszukiwania

  • kraju, z jakiego klikają internauci (albo spamboty 🙂 )

  • urządzeń, jakich używają internauci (komputery, urządzenia przenośne, tablety), do wchodzenia na Twoje strony z poziomu Google

  • typu wyszukiwania ? sieć (tekstowe wyniki wyszukiwania), grafika, wideo

Typ_wyszukiwania_01a_Analityka wyszukiwania

Typ_wyszukiwania_02a_Analityka wyszukiwania

Porównanie danych

Narzędzie pozwala porównać maksymalnie dwa słowa kluczowe pod kątem wyświetleń, pozycji i CTR dla słowa a i słowa b.

Porownanie_danych_1_Analityka wyszukiwania

Oczywiście można do porównania ?wrzucić? wszystkie parametry i wykres wtedy wygląda tak:

Porownanie_danych_2_Analityka wyszukiwania

Inny sposób zbierania danych niż w starym raporcie

Dane w nowym raporcie obliczane są inaczej niż poprzednio i dają bardziej dokładne wyniki do dalszej analizy.

Ważne! Danych z obu raportów (starego i nowego) nie należy porównywać. Mają one różne progi ilości przechowywanych danych, co oznacza to, że zakresy danych i zsumowane wartości w tych raportach mogą być inne.

Podstawowa zmiana jest taka, że w poprzednim raporcie o nazwie „Wyszukiwane hasła”, każda pojedyncza strona w wynikach wyszukiwania była liczona jako wyświetlenie, w Analityka wyszukiwania wszystkie linki do tej samej witryny liczą się jako jedno wyświetlenie. Unikamy przez to podwójnego zliczania wyświetleń i mimo że wyniki liczbowe są mniej spektakularne, to jednak są zgodne z rzeczywistością.

Inne słowa kluczowe niż w Google Adwords?

Tak, ponieważ narzędzie propozycji słów kluczowych w Google AdWords, inaczej niż Search Console, definiuje pojęcie słowa kluczowego i wyświetla łączną liczbę wyszukiwanych haseł związanych z danym słowem kluczowym w sieci.

Raport Analityka wyszukiwania pokazuje tylko te wyszukiwania słów kluczowych, które spowodowały wyświetlenie Twoich stron w wynikach wyszukiwania Google. Google Analytics, śledzi ruch generowany wyłącznie przez użytkowników mających w przeglądarkach włączoną obsługę JavaScript.