Jak wybrać program do mailingu i newsletterów?
Wysyłka mailingów i newsletterów prosto ze skrzynki mailowej nie jest optymalnym rozwiązaniem, choć nadal praktykowanym.
Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z programu do mailingu i newsletterów „w chmurze”. Jest on dostępny przez przeglądarkę internetową, a opłata to miesięczny lub roczny abonament – ceny zaczynają się ok około 50 złotych miesięcznie.
Na co warto zwracać uwagę wybierając program do mailingu i newsletterów?
Dobry początek, czyli import bazy danych
– Każda firma posiada swoje bazy danych, do których chce wysyłać mailingi i newslettery. Dlatego sprawdź jaka jest możliwość importu własnych baz danych? Czy są jakieś ograniczenia przy imporcie? Jak przebiega proces importu, np. czy możesz wybrać kolumny z bazy danych, które zaimportujesz? Czy importowane dane będą od razu widoczne na twoim koncie, czy musisz poczekać na ich pojawienie się?
Kolejny krok – tworzenie kampanii, segmentacja
– Czy mogę tworzyć oddzielne kampanie do oddzielnych akcji marketingowych?
– Według jakich kryteriów mogę segmentować bazy danych? Czy narzędzie segmentacji jet przyjazne w użyciu?
Tworzenie newslettera i mailingu
– Jakie typy wiadomości można tworzyć? Zazwyczaj potrzebujesz dwóch typów maili:
- wiadomości typu newsletter / mail, czyli wysyłanej o określonej przeze mnie porze
- wiadomości typu follow up (zwane także autoresponderem), czyli takiej, która sama się wysyła, gdy np. ktoś się zapisze na mój newsletter. W tym ostatnim wypadku ważne jest, aby było kilka wariantów ustawiania takiej wysyłki (np. określona godzina, po wykonaniu jakiejś akcji przez respondenta)
– Czy jest możliwość tworzenia newslettera i maila w edytorze dostępnym w programie? Część programów nie ma takich edytorów, więc pozostaje tylko wcześniejsze kodowanie maila w HTML i import przed wysyłką. Sprawdź też, czy edytor pozwala na umieszczanie plików zdjęciowych, filmowych, kodów QR, itp.?
– Jak wygląda import maila zakodowanego w pliku HTML? Nawet jeśli korzystasz z edytora, to czasem warto / trzeba zaimportować gotowy plik. Sprawdź, czy narzędzie do importu sprawnie działa i czy masz podgląd importowanej wiadomości i możliwość zmian.
– Czy program do mailingu i newsletterów daje ci możliwość personalizowania wysyłanych maili?
– Czy można robić testy A/B w celu sprawdzenia kreacji? Ile rodzajów testów jest dostępnych (godzina, dzień wysyłki, kreacja, tytuł, inne?)
– Czy można dodać do maila / newslettera buttony do polecania mojego newslettera w mediach społecznościowych?
Wysyłka newslettera i mailingu
– Czy możesz ustawiać godzinę wysyłki?
– Czy możesz wysyłać maila do kilku baz równocześnie oraz do stworzonych wcześniej segmentów baz danych (np. wszyscy, którzy otworzyli poprzedni mail i kliknęli na link do nowego cennika)?
– Czy widzisz tzw. spam score?
– Czy jest możliwość podglądu wiadomości w różnych klientach pocztowych przed wysłaniem?
– Czy można zatrzymać zaplanowaną wysyłkę?
Raporty, statystyki
– Jakie raporty są dostępne? Czy prezentacja wyników jest atrakcyjna graficzne (skraca to potem czas przygotowania prezentacji dla klienta lub przełożonego)?
– Czy można porównać wyniki różnych kampanii?
– Czy można wyniki wysyłek można otrzymywać je mailem?
Wiarygodność dostawcy programu
– Jaki wskaźnik dostarczalności wiadomości ma dostawca programu?
– Jak dostawca programu „broni się” przed wysyłką spamu przez klientów?
Dodatkowe funkcje
– Czy można tworzyć formularze zapisu, tak aby zapisane osoby od razu znajdowały się w mojej bazie danych, a co więcej w odpowiedniej kampanii?
– Czy można kopiować wiadomości między kampaniami? Znacznie to skraca pracę przy kolejnych wysyłkach.
Płatności, cena
– Czy model abonamentowy odpowiada Twoim potrzebom? Co w sytuacji, gdy baza ma np. 2 000 rekordów ale raz na jakiś czas kupujesz bazy i robisz wysyłkę do 10 000 rekordów?
Na zakończenie, bardzo ważne wsparcie techniczne
– Czy program do mailingu ma wsparcie techniczne? W jakich godzinach?
– Czy poziom wsparcia technicznego jest uzależniony od rodzaju abonamentu?
Wybierz program do mailingu i newsletterów po polsku
To częste pytanie naszych klientów – czy program do mailingu jest po polsku. Tak, jest.
My, pracując dla klientów oraz wysyłając swoje mailingi, korzystamy z GetResponse. Drugim dużym dostawcą jest Freshmail. Oczywiście programów jest więcej, tu przykład wymiany doświadczeń z forum AntyWeb.
Autor: Marta Eichstaedt