Zobacz dlaczego warto i jak stworzyć infografikę?

Celem content marketingu, czyli marketingu treści, jest zdobywanie klientów poprzez zamieszczanie na stronach www wartościowych i praktycznych materiałów. Każdą treść można przekazać na kilka sposobów – za pomocą zwykłego artykułu, w tym również poradnikowego, w formie video lub zdjęć, jako raport lub badanie albo jako infografikę ? formę, która zyskuje coraz większe zainteresowanie szczególnie wśród użytkowników internetu.

Czym jest infografika?

Infografika umożliwia przedstawienie informacji w atrakcyjny ? wizualny sposób. Powstaje poprzez połączenie tekstu, danych statystycznych oraz elementów graficznych, typu mapy, wykresy czy też ikony, które odpowiadają tematycznie prezentowanemu zagadnieniu.

Infografika doskonale nadaje się do przedstawienia nie tylko treści z dużą ilością danych liczbowych, ale i ilustracji artykułów pochodzących praktycznie ze wszystkich dziedzin: biznesu, technologii, nauki czy kultury.

Jakie są zalety wykorzystania infografiki w strategiach marketingowych?

  1. Efektowność – infografika efektowniej prezentuje się od artykułu, a to za sprawą wcześniej wspomnianych wykresów, map, ikon oraz ciekawej oprawy kolorystycznej.
  2. Skuteczniejsze przekazanie informacji – użytkownicy skanują informacje w internecie, a nie czytają! Dzięki przedstawianiu treści w formie infografiki mają szansę zapamiętać więcej danych.
  3. Rozprzestrzenianie się w internecie ? infografiki łatwo rozprzestrzeniają się w sieci, są udostępniane na różnych portalach społecznościowych, blogach i stronach www.
  4. Przyjazne dla SEO – doskonale się sprawdzają w działaniach SEO – oryginalna i ciekawie zaprojektowana infografika zapewni dodatkowy ruch na stronie.
  5. Efekt nowości – są po prostu wciągające, a niekiedy zabawne. Każdy z nas lubi być zaskakiwany, a infografika to zapewnia.

8 typów infografik ? jak można zobrazować dane

Przedstawię wam modele jakie poznałam na warsztatach ?Creating Awesome Infographics? prowadzonych w ramach Search Marketing Week przez brytyjską agencję NeoMam Studios – specjalizującą się właśnie w tworzeniu infografik.

Oto one:

  1. Wizualizacja artykułu (Visualised article) – ma na celu podsumowanie artykułu.
  2. Schemat decyzyjny (Flow chart) – za pomocą wizualizacji kolejnych kroków odpowiada na pytanie, czy lub jak coś zrobić.
  3. Linia czasu (The timeline) – może na przykład pokazywać historię firmy lub marki.
  4. Przydatny haczyk (Useful bait) – wyjaśnia zjawisko lub odpowiada na pytanie.
  5. Czarne – białe (Versus infographic) ? wykorzystuje się do zestawienia ze sobą dwóch przeciwstawnych opcji, na zasadzie porównania.
  6. Morze liczb (Number porn) – pokazuje dane statystyczne.
  7. Zdjęcie (Photo infographic) – zdjęcie stanowi centralny punkt do dalszych rozważań nt. opisywanego zjawiska.
  8. Designerskie dane (Data vis) – tutaj ważnym elementem są kreatywne, dopracowane elementy graficzne.

Jeśli chcesz dowiedzieć więcej o poszczególnych typach infografik oraz który typ najlepiej zobrazuje twoje dane wejdź tutaj. Informacje są przedstawione w wersji angielskiej.

Jak stworzyć infografikę? Poznaj programy do infografiki

Oczywiście przygotowanie infografiki można zlecić agencji reklamowej / interaktywnej. Ale można również spróbować własnych sił.

Zacząć należy od znalezienia tematu i stworzenia koncepcji jego pokazania, czyli wyboru typu infografiki, który najlepiej zobrazuje nasze zagadnienie. Pamiętajmy, że nie każdy temat nadaje się do infografiki.

Następnie trzeba wybrać narzędzie. Tu jest z czego wybierać, część rozwiązań jest bezpłatna. Oto przykładowe programy do infografiki:

Kolejnym krokiem jest dystrybucja grafiki. To duże wyzwanie i często pomagają tu własne bazy danych, profile na portalach społecznościowych a także kontakty z mediami. Im infografika ciekawsza, tym większa szansa na jej szeroką dystrybucję.